Adaptační program v Modré školce
Každé dítě nastupující do MŠ přichází z rodiny, která se od prostředí mateřské školy zásadně liší. Vstupem do MŠ se dítě seznamuje s novými lidmi, kamarády, přizpůsobuje se novým pravidlům, režimu mateřské školy. Naším cílem v období adaptace je, aby dítě chodilo do školky rádo a bylo v ní maximálně spokojené. Pro úspěšnou adaptaci je zásadní spolupráce a komunikace mezi školou a rodičem. V mateřské škole uplatňujeme individuální přístup, respektujeme potřeby dětí, proto je celý proces adaptace individuální. Každé dítě je jedinečné a každé prožívá příchod do mateřské školy jinak. Postupná adaptace je podle našich praktických zkušeností tím nejpřirozenějším řešením
.
Proces adaptace
Adaptační proces souvisí již se zahájením zápisu do MŠ. Rodiče i děti si již při zápisu mohou prohlédnout třídu, prostředí mateřské školy, zahradu. S učitelkami se mohou předem domluvit na konkrétní adaptaci dítěte. V červnu probíhá v naší mateřské škole schůzka pro rodiče nově přijatých dětí, při které se dozvědí rodiče potřebné informace o nástupu dítěte do MŠ, o provozu MŠ.
Nástup dítěte do MŠ probíhá v několika fázích. Délka pobytu dítěte se v mateřské škole prodlužuje v závislosti individuální schopnosti dítěte se socializovat.
- fáze – dítě v mateřské škole zůstává nejdéle do 9:30 hodin. Pobyt v mateřské škole může být za přítomnosti rodiče. (přítomnost rodiče se doporučuje 1-3 dny).
- fáze – dítě zůstává v MŠ nejdéle do 11:00 hodin (odcházet může před nebo po obědě). Již bez přítomnosti rodičů.
- fáze – dítě zůstává v MŠ dopoledne nebo i na spaní bez přítomnosti rodiče.
Doba procesu adaptace je jeden týden až dva týdny. Při větších obtížích může být po dohodě s rodiči adaptační doba prodloužena. Pokud se u dítěte objeví velké adaptační potíže projevující se nadměrným pláčem, zvracením, bolestmi břicha apod., budeme po domluvě s rodičem hledat společné individuální řešení, které přispěje k úspěšné adaptaci dítěte.
U dětí těch rodičů, kteří musí chodit do zaměstnání, adaptační proces neprobíhá.